Spring til indhold

Foto: Skipper Photography

Case

Forestillingsevne på skoleskemaet:
Et fremtidseksperiment for trivsel, fantasi og handlekraft i skolen

"Shyyyyyyy..... sæt jer ned i en rundkreds! I dagens fredstime skal vi lære hvordan man hilser omsorgsfuldt og imødekommende uden ord"

Søren Lee

Fredsfagslærer, År 2224

Foto: Skipper Photography

I år 2224 har mennesket oplevet det første møde med væsner fra en fremmed planet. Det er svært at fremkalde information om, hvordan disse væsner ser ud i fremtiden. Men jeg ved at mødet foregik et sted i rummet og at det var en god oplevelse for de astronauter, der var sendt afsted. Efter denne oplevelse lavede verdens lande en aftale om, at alle skoler øjeblikkeligt skulle opstarte et nyt fag – nemlig Fredsfag.

I fremtiden er det vigtigt at alle børn (og voksne) lærer, hvordan de møder andre væsner med fred, venlighed og åbne arme. Fordi vi i fremtiden, i mødet med nye livsformer, ikke har et fælles sprog, er det afgørende at alle bliver trænet i, at kunne udtrykke sig uden lyd og uden ord – og kun ved brug af kroppen.

Lykkes man i fremtiden med dette skolefag, så mindskes risikoen for krig og konflikter. Derfor blev Fredsfag vigtigt.

Hvorfor forestillingsevne og hvorfor nu?

Børn og unge i dag vokser op i en verden præget af klimakrise, usikkerhed og mistrivsel. Ifølge UNICEF’s rapport ‘Børnenes Kampdag 2021’ mener kun omkring ét ud af ti børn, at verden bevæger sig i en positiv retning. Skolen, som den ser ud i dag, er ikke gearet til at imødekomme dette, den træner børn i forudsigelighed og facit, ikke i kompleksitet, kreativitet og mod. Men hvordan ser skolen ud, hvis den skal ruste eleverne til at forestille sig og forme en bedre fremtid?

Forestillingsevne på skoleskemaet er et læringseksperiment udviklet af Go Zebra og os, og testet på Vesterbro Ny Skole i 2024. Projektet undersøger, hvordan børn kan styrke deres evne til at forestille sig og forme en bedre fremtid, gennem leg, kreativitet og spekulativ scenarietænkning.

Målet er at fremme trivsel, fremtidsoptimisme og handlekraft, særligt blandt de børn, der oplever udfordringer ved skolens nuværende struktur og forudsigelige rammer.

Metode: Design som fremtidspraksis

Projektet er et designdrevet læringseksperiment med scenariedesign som ramme. Vi arbejder med et fremtidsdidaktisk design, hvor eleverne både forestiller sig fremtiden og interagerer med den fysisk. Gennem scenarier bliver eleverne deltagere i et spekulativt univers, hvor de indsamler fremtidsfund, reflekterer over nutiden og skaber nye skolefag, der afsluttes med en udstilling.

Designmetoden gør det muligt at konkretisere og levendegøre fremtidsscenarier, så eleverne kan forstå, sanse og handle på dem. Den er undersøgende, visuel og samskabende og hjælper eleverne til at tænke nyt og se verden fra andre perspektiver.

Vi arbejder med oplevelsesdesign, hvor fortælling, materialer og sanselighed åbner refleksion og fordybelse. Eleverne bruger redskaber fra både design og dramaturgi til at skabe egne fremtidsfortællinger, der rummer både identitet og intention. Den designbaserede tilgang gør nemlig fremtiden til noget, man kan opleve, spejle sig i og handle på. 

"Tak fordi I er kommet den lange vej for at hjælpe os. Vi kommer fra Tidstjenesten og har brug for jeres ekspertise. Vi var ved at teste nogle helt nye skolefag i fremtiden, men notaterne er gået tabt. Uden jeres hjælp tør vi slet ikke forestille os, hvad der vil ske. I dag tager vi jer med ind i fremtidens skole og det er jer, der skal være med til at genskabe fagene!"

Karoline og Rebecca

Tidstjenesten, År 2224

Sådan blev eleverne på Vesterbro Ny Skole mødt, da de over fire dage deltog i et eksperimenterende undervisningsforløb, hvor fantasi og fremtid fik hovedrollen. Med Tidstjenesten som fiktiv afsender og en mystisk mission som ramme, blev elever fra 5.X og 5.V rekrutteret som fremtidsagenter med en særlig opgave: at hjælpe med at udvikle fremtidens skolefag.

Gennem spekulative fortællinger og scenarietænkning blev eleverne ført ind i et legende og anderledes læringsrum. De trådte ind i syv fiktive fag såsom Påfyldningsfag, Overlevelsesimprovisation, Fredsfag og Planetpleje. Hvert fag var iscenesat med lyde, dufte, rekvisitter og ritualer, der stimulerede sanserne og skabte nærvær. Her fik eleverne mulighed for at udforske, sanse og handle med hele kroppen, og de blev opfordret til at sanke “fremtidsfund”, som kunne bruges i arbejdet med deres egne fag.

Undervejs samlede hver elev sine oplevelser og idéer i en personlig kasse – en slags arkiv, værktøjskasse og refleksionsrum i ét. Kassen blev gradvist fyldt med artefakter, noter og materialer fra de syv fag, og blev til sidst forvandlet til et mini-pop-up plateau: et fysisk bud på, hvordan et fremtidigt fag kunne se ud og føles.

Afslutningsvis blev forløbet rundet af med en fælles udstilling, hvor elevernes fremtidsfag og pop-up plateauer blev vist frem for lærere, forældre og hinanden. Det blev et rum for stolthed og dialog og et vidnesbyrd om, hvordan undervisning kan se ud, når forestillingsevne og fremtidstænkning får plads i skolen.

Projektet er støttet af Foreningen Roskilde Festival
Projektet løber fra marts 2024 til foråret 2025.

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Foto: Skipper Photography

Key takeaways

  1. Forestillingsevne skal trænes over tid, men spirer hurtigt i kreative rammer
    Allerede få dage inde i forløbet kunne både lærere og facilitatorer se, hvordan elevernes evne til at forestille sig noget andet, og større, blev styrket. Gennem legende og sanselige formater fik eleverne adgang til en forestillingskraft, der ellers sjældent aktiveres i traditionel undervisning. De fandt hurtigt ind i de fiktive universer, og mange udviklede idéer til nye fag, der afspejlede både håb, humor og kompleks tænkning.
  2. Elever trives i fag, hvor de må skabe, sanse og drømme
    Flere elever gav udtryk for, at det var rart at lave “noget andet end normalt”. De beskrev det som sjovt, trygt og spændende at arbejde med egne idéer, bevæge sig, være kreative og indsamle ting i stedet for at sidde stille. I deres egne fremtidsfag prioriterede de aktiviteter, hvor man kunne samarbejde, bygge og tænke frit. Det er tydeligt, at rammer, der aktiverer hele kroppen og flere sanser, styrker både deltagelsen og glæden ved at lære.
  3. Lærernes blik på eleverne ændres, når rammerne bliver mere sanselige og frie
    Lærerne oplevede, at nogle elever, der normalt er tilbageholdende eller udfordrede i almindelig undervisning, pludselig trådte frem og tog initiativ. Det ændrede deres opfattelse af, hvad eleverne rummer, og hvilke styrker der kommer i spil, når læring tænkes mere eksperimenterende. Det peger på et potentiale i at bruge design og scenarier som metode til at nuancere lærerens forståelse af børns forskellige måder at lære på.
  4. Det sociale fylder mest i elevernes skoleliv, og er nøglen til motivation
    Når eleverne skabte deres egne skolefag, var det gennemgående, at fagene handlede om fællesskab, relationer og trivsel. Det var vigtigt for dem, at fagene lagde vægt på at være sammen, være i naturen, hjælpe hinanden eller udtrykke sig kreativt. Det viser, at det sociale ikke bare er en ramme om læring, men en essentiel del af selve læringen, og noget, der i høj grad driver motivation.
  5. Fremtidsscenarier kan bruges som spejl for elevernes trivsel i nutiden
    Scenarietænkningen gav eleverne et trygt rum til at tale om nutidige bekymringer uden at skulle pege direkte på dem. Når eleverne fik til opgave at designe en skole i fremtiden, gav det anledning til at beskrive, hvad de savner, drømmer om eller gerne vil ændre i deres nuværende hverdag. De talte for eksempel om mere bevægelse, mindre pres og flere kreative fag. Fremtiden bliver et legende og omsorgsfuldt sprog for det, der er svært at tale om i nutiden.
  6. Evaluering
    Evalueringen er gennemført af Go Zebra i samarbejde med adjunkt Line Gad Christiansen fra Designskolen Kolding og bygger på pre- og postspørgeskemaer, elevinterviews og evaluering med lærerteamet. Evalueringen viser, at det at arbejde med fremtidens skole er en nøgle til at forstå elevernes perspektiver på de udfordringer, de oplever i nutidens skole. Eleverne længes efter en skole, hvor læring hænger sammen med det sociale og deres egne interesser, og evalueringen peger på, at motivationen styrkes, når undervisningen gøres mere sanselig og relevant.

Lydfortællinger

Her kan du høre hvordan eleverne selv beskriver deres fremtidige fag.

  1. Dyrefag – Et fag hvor du lære at give plads til dyr og liv
  2. Klimafag – Et fag hvor eleverne lærer om klimaudfordringer og jordens helbred
  3. Udviklingfag – Et fag hvor du lære at bygge ting og bruge din fantasi som supplement til AI

"I gør jo det helt modsatte af hvad vi gør. Her i 5. klasse er eleverne vant til at lærerne er eksperten og kommer med svaret og rammen. Det var rigtig fedt at se 5. årgang i den her ramme, hvor der ikke var en lige vej frem til det man skulle. Her blev jeg bekræftet i, at eleverne også vil det der ikke er målstyret og firkantet. Jeg vidste det godt, men det her projekt var en bekræftelse på at det er okay at slippe tøjlerne og lade eleverne tage deres eget valg"

Lærer

Vesterbro Ny Skole

Lad os forme fremtidens læring sammen

Elevernes idéer peger på en stærk længsel efter mere meningsfuld, bæredygtig og kreativ undervisning. Det kalder på handling og samarbejde med aktører, vil lytte til børns visioner for fremtiden og være med til at gentænke skolens indhold og form. Har du lyst til at høre mere eller være med til at udvikle nye svar på fremtidens læring?

Så tøv ikke med at række ud til:

Lea Matthaei Jensen
Adm. Direktør & Medstifter, Go Zebra
lea.matthaei@gozebra.dk
+45 2382 5511

Kimmie Tentschert

Senior Creative & Project Manager

Mail kit@ddc.dk
Telefon +45 2728 2419
Social LinkedIn

Har du spørgsmål til brugen af design?

Kan du ikke få nok af design og innovation?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra DDC i din indbakke.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

DDC – Dansk Design Center

Bryghuspladsen 8
BLOX, 2. sal
1473 København K
CVR 3699 4126

Medmindre andet er angivet, præsenteres alt indhold på denne hjemmeside under Creative Commons Attribution License.