Spring til indhold
Foto: Maria Damgaard Jensen

Foto: Maria Damgaard Jensen

Artikel

Design som kompas i usikre tider

09. apr 2025

Design er ikke bare form – det er et strategisk værktøj, der hjælper danske virksomheder med at træffe bedre beslutninger, skabe mere robuste løsninger og holde retningen i en tid med geopolitiske skift og klimakrav. Vicedirektør i DDC – Dansk Design Center, Julie Hjort, giver her sit bud på, hvordan design kan være en vej frem i usikre tider

Danske virksomheder har tradition for at producere kvalitetsvarer. Pludselig rammer en bølge af nye regler, trusler om told og klimakrav. Der er uro i verdenshandlen, råvarepriserne stiger, og ambitionerne om klimaneutralitet banker på. Det kan føles som at stå midt i en storm uden kort og kompas. Men midt i den geopolitiske uro og det grønne pres, spirer også nye muligheder.

Design er midlet til EU’s grønne dagsorden

For med initiativer som Clean Industrial Act, Ecodesign-forordningen og konkurrencekompasset sætter EU nu turbo på behovet for bæredygtige og cirkulære løsninger. Der er momentum – ikke kun politisk, men også kommercielt – for at europæiske og danske virksomheder går forrest i at udvikle produkter, forretningsmodeller og forsyningskæder, der trækker færre ressourcer og skaber mere robusthed.

Og lige her kan design gøre forskellen.

Design er ikke pynt – det er strategi

Hos Dansk Design Center ser vi hver dag, hvordan design skaber reel forandring. 80 % af et produkts miljøpåvirkning fastlægges i designfasen. Derfor rækker design langt ud over æstetik – det handler om at træffe valg, der gør vores produkter mere modulære, mere holdbare og nemmere at reparere eller genanvende, så vi mindsker vores brug af materialer og ressourcer og øger vores produkters levetid. 

Design gør det komplekse håndgribeligt

I en hverdag præget af uvished – geopolitisk og klimamæssigt – rækker traditionelle strategiske værktøjer ikke længere. Derfor arbejder designere med metoder som scenariedesign og backcasting. Design hjælper virksomheder med at forestille sig flere fremtider og træffe beslutninger, der ruster dem til hurtigt at tilpasse sig forandringer og navigere i ukendte farvande.  

Fra vision til virkelighed

I Dansk Design Center er vi gået ind i en ny strategiperiode, hvor vores fornemmeste opgave er at styrke danske erhvervslivs konkurrencekraft gennem design. Hos DDC er vi fast besluttet på, at flere danske virksomheder, særligt SMV’er, skal opleve og forstå, hvordan design kan bruges som problemløsende metode i usikre tider.

Derfor deler vi i DDC alt det, vi lærer – fra praksisnære værktøjer til stærke virksomhedscases – for at vise, hvordan design skaber konkurrencekraft. Når vi lykkes, står danske virksomheder ikke kun stærkere i deres markeder. De er med til at løse nogle af tidens mest komplekse udfordringer – med design som drivkraft.

Kan du ikke få nok af design og innovation? Vi har dig!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra DDC i din indbakke.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

DDC – Dansk Design Center

Bryghuspladsen 8
BLOX, 2. sal
1473 København K
CVR 3699 4126

Medmindre andet er angivet, præsenteres alt indhold på denne hjemmeside under Creative Commons Attribution License.