
Lyt: Design kan være et kompas for fremtiden
30. jun 2025Hvordan skaber man reel bæredygtig forandring i en branche, der kan være svær at rykke ved? Og hvordan bygger man noget, der både er godt for mennesker og planeten?
I 1965 formulerede Villum Kann Rasmussen, der opfandt VELUX vinduet, en mønstervirksomshedsmålsætning:
“Vi behandler vores interessenter bedre end de fleste. Og virksomhedens målsætning er at lave noget, som er økonomisk fornuftigt, til gavn for samfundet og for dine medarbejdere”.
Formuleringen indkapsler VELUX’ DNA og ønsket om at engagere sig i den bæredygtige agenda. Med en meritokratisk struktur, har alle medarbejdere mulighed for at komme til orde og bidrage til netop det – og intet mindre end 100 ansatte har været med til at udvikle VELUX’ bæredygtighedsstrategi.
“It’s Our Nature”
Er titlen på strategien, en titel, der er dobbelttydig og som både inddrager naturen, vores planet, men også menneskets natur og den forpligtelse, vi har.
Strategien er tegnet som et hus og inddelt i tre etager. I kælderen ligger alt, der har med ‘almindelig governance’ at gøre. Det er bl.a. diversitet, inklusion og cirkulær økonomi. Det næste niveau, stueetagen, omhandler de produkter, som VELUX producerer og leverer. Tagetagen, det øverste niveau, kaldes ‘Pioneer and Climate Action’, som er den del af strategien, der arbejder på CO2 neutralitet, på at halvere CO2-aftrykket i det såkaldte ‘scope 3’:
“Scope 3 er den nød, der skal knækkes, hvis vi skal nøjes med at bruge én planet. Scope 1 er det, man selv forbruger som virksomhed, scope 2 er de energiforsyninger, man har. Og scope 3 er så hele værdikæden (…) og det er 94 pct af fodaftrykket, der ligger i scope 3,” siger Lone Feifer.
Pioneer and Climate Action arbejder desuden på at bygge for livet og det er det, Lone Feifer beskæftiger sig med. At bygge for livet handler om at forbinde mennesker og planet – det skal hænge sammen, for et vindue uden et hus eller et hus uden en planet, er der ingen, der har glæde af.
Men hvordan påvirker man hele byggebranchen, som jo kan være enormt svær at rykke ved?
Samarbejdet mellem arkitekter, entreprenører og ingeniører er essentielt, hvis man vil rykke ved byggebranchen. Sammen med Effekt Arkitekter, entreprenørfirmaet Enemærke & Petersen og ingeniørfirmaet MOE har VELUX designet et koncept for boligbyggeri. Konceptet hedder Levesteder (Living Places) og er en form for designmanual til byggeri.
Design gør en stor forskel, når man ønsker at mobilisere flere led i værdikæden. For design lægger planer, laver prototyper, værner om proces og danner partnerskaber. Og ved hjælp af designprocesser tager VELUX ansvar for, at deres produkter indgår i en bæredygtig helhed.
Sidste år reformulerede VELUX deres purpose, for at påminde om den bæredygtige agenda. Og ønsker man indflydelse, må man finde det helt rigtige sted at starte, både for virksomheden og menneskene i den. Vi skal ikke tro, at vi kan løse det hele med teknologi – vi skal ændre kulturen.
Om Design Kan
Design Kan er et branding-, og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Værten, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?

Kan du ikke få nok af design og innovation?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra DDC i din indbakke.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev