For at forstå, hvordan vi er nået hertil, kan vi se tilbage på nøgleperioder i DDC’s historie – fra grundlæggelsen i 1978 til de strategiske skift, der har formet organisationen og dansk design i dag.
DDC blev grundlagt i 1978, med det formål at fremhæve værdien af dansk design for at styrke eksporten og omsætningen i danske virksomheder og industrier.
Der blev lagt vægt på industrielt design, som primært blev promoveret i form af objekter skabt til industriel produktion, hvor funktion og æstetik var de vigtigste parametre. Moderne dansk design var idealet, og de bedste produkter modtog ID-Prisen.
DDC havde til huse i Dansk Industris domicil på Rådhuspladsen, hvor det afholdte foredrag, udstillinger og events, og stod desuden i spidsen for store konkurrencer, især inden for den offentlige sektor. I denne periode blev der også udgivet bøger, artikler og magasiner, der omhandlede brugen af design i industrien. På dette tidspunkt var særligt DDC’s små, kvadratiske publikationer kendt blandt designprofessionelle verden over.
DDC blev ledet af Jens Bernsen indtil 2000.
2000 – 2011
I 2000 flyttede DDC ind i sit nye domicil på H. C. Andersens Boulevard. I begyndelsen af 2000’erne opstod der en radikalt ny opfattelse af designbegrebet, som udfordrede forestillingen om, at design udelukkende var et slutresultat; et produkt skabt i symbiose mellem kunst og industri. Både internationalt og hos DDC begyndte man at fokusere mere på designprocessen, og design thinking blev et nøglebegreb. Det førte til en bredere forståelse af design, som også omfattede systemdesign, servicedesign og co-creation.
DDC arbejdede aktivt for at udbrede design thinking i både den private og offentlige sektor. Idealet var, at design skulle fungere som en drivkraft og fundament for innovation, hvilket blev formidlet gennem kurser, programmer og modeller, heriblandt Designtrappen, 360 grader, DesignBoost og DIN-modellen. Det udvidede designbegreb blev efterhånden taget til sig af mange virksomheder og præger i stigende grad de ydelser, designbureauer tilbyder i dag.
I det nye domicil opførte DDC en række udstillinger, der henvendte sig til industrien og designbranchen, men også med formålet at formidle design til den brede offentlighed. Foruden en café, restaurant og designbutik husede den nye bygning også konferencefaciliteter, hvilket gjorde det til et populært samlingspunkt for events, fester og andre begivenheder.
I perioden 2000-2005 blev DDC ledet af Ulla Hovgaard Ramlau, og fra 2005-2011 af Christian Scherfig.
2011 – 2014
I denne periode begyndte DDC at fokusere mere på at indsamle, analysere og formidle viden om de nøglefaktorer, der havde indflydelse på design, hvilket foregik i tæt samarbejde med designere, virksomheder, partnere, sponsorer, samt et bredt nationalt og internationalt publikum. Målet var at fastholde Danmark som en førende designnation. Dette skulle ske ved at fremme design og innovation, samt demonstrere designs afgørende rolle i at imødekomme samfundets udfordringer.
En anden ambition var at omdanne domicilet på H. C. Andersens Boulevard til et kreativt fællesskab for designvirksomheder og -institutioner. Designbutikken, udstillingsaktiviteterne og restauranten blev lukket, og konferencer blev udfacet. I stedet blev lancerede man kontorfællesskabet ‘Design Society’, og et nyt, stort caféområde blev etableret i stueetagen. Designorganisationerne INDEX: Design to Improve Life og Danish Fashion Institute (DAFI) flyttede ind.
DDC blev i perioden ledet af Nille Juul-Sørensen.
2015 – 2020
I 2013 fremlagde regeringen sin vækstplan for design og de kreative erhverv, hvilket gjorde det til et naturligt skridt for DDC og de øvrige nationale arkitektur- og designorganisationer at flytte ind i BLOX, som var Realdanias nye kompleks på Bryghusgrunden. I denne forbindelse solgte DDC bygningen på H. C. Andersens Boulevard, og det betød farvel til café- og udstillingsfaciliteter. Til gengæld gav det mulighed for at vokse som organisation, tiltrække nye kompetencer inden for design, innovation og teknologi samt styrke samspillet mellem virksomheder og designere.
I begyndelsen af 2016 lancerede DDC en ny strategi, der tog afsæt i dansk designs stærke rødder, men som også var fremtidsorienteret. Man havde fokus på at gennemføre systematiske eksperimenter, der demonstrerede, hvordan design skabte værdi for virksomhederne. DDC havde høje ambitioner, men også en klar forståelse af, at opgaven med at øge virksomhedernes brug af design kun kan løses gennem åbne partnerskaber. Derfor havde DDC som mål at etablere stærke og innovative partnerskaber med relevante interessenter i Danmark og udlandet.
Med den nye strategi valgte DDC at relancere Danish Design Award, hvor der ikke længere blev tildelt priser for ’bedste i klassen’ inden for produktdesign, grafisk design osv., men derimod blev fejret for den positive forskel, design kan gøre. Priserne blev uddelt i kategorier som Save Resources, Healthy Life, Liveable Cities og Outstanding Service.
Fra 1. januar 2020 blev designklyngen D2i en del af DDC.
2020 – 2024
I 2020 lancerede DDC en femårig strategi, som sigtede mod at skabe bæredygtig vækst gennem design. Med udgangspunkt i strategiske indsatser fokuserede DDC på udvalgte samfundsudfordringer, hvor design kunne skabe reel forandring. Indsatsen var rettet mod tre store områder: den grønne, sociale og digitale omstilling. Tilgangen var missionsdrevet innovation, og i 2021 og 2022 lancerede DDC de to første missioner: Designing an irresistible circular society og Designing a future where young people thrive.
For at udvide designfeltet og styrke virksomhedernes brug af designmetoder og designtænkning ønskede DDC i højere grad at fungere som et videnscenter. Som en central drivkraft i designmiljøet handlede det om at indsamle og dele viden om design, som skulle være frit tilgængelig for alle. I 2021 lancerede DDC en ny hjemmeside, visuel identitet og brand-platform, for tydeligere at kommunikere dens ambitioner.
DDC blev ledet af Christian Bason fra 2016 til oktober 2023.
Siden den 1. december 2023 har Martin Delfer været administrerende direktør for DDC.