Spring til indhold
Case

Mouritsen:
Fremtidsscenarier gav en grøn konkurrencefordel

Fremtidsscenarier hjalp Mouritsen med at styrke både grøn strategi, branding og rekruttering. Nu skal projektet Green Horizon brede metoden ud til hele industrien – og aktivere forestillingsevnen gennem design og visioner

 

En gruppe designere, erhvervsfolk, klimaaktivister og eksperter er samlet i et usædvanligt lokale. Træer og planter fylder rummet, stativer med grøn væske i vakuumposer – et bud på fremtidens måltid – står linet op langs væggene. Udstoppede dyr hviler på bordene og iagttager tavst, mens deltagerne ankommer én efter én. De er mødt op for at gøre noget, de sjældent har tid til: at tænke frit og langt ud i fremtiden. I løbet af et par timer deles viden, drømme og visioner med ét fælles mål – at bryde med vanetænkning, aktivere forestillingsevnen og undersøge, hvordan en grøn fremtid for industrien også kan blive konkurrencedygtig.

Scenariet stammer fra en af de fysiske workshops, der de seneste måneder har samlet virksomheder, brancheorganisationer og eksperter som et led i Green Horizon. Projektet har ét klart formål: At udvikle en fælles fremtidsvision for produktionsdanmark gennem scenariedesign. 

“Vi skal gøre den grønne omstilling til noget, man har lyst til at være en del af. For at lykkes med det, har vi brug for billeder på fremtider, hvor bæredygtighed ikke er et krav, men en konkurrencefordel. Scenariedesign hjælper os med at skabe de billeder og visioner, der kan mobilisere virksomheder til handling,” fortæller Kimmie Tentschert, proces- og metodeansvarlig i Green Horizon.

"Der er brug for en fælles fremtidsvision for industrien, fordi det giver retning, såvel som en måde, man kan italesætte virksomhedernes behov på"

Ulrich Bang

Vicedirektør i Dansk Erhverv

Claus Andersen, CEO, Mouritsen

Claus Andersen, CEO, Mouritsen

En fælles vision for fremtidens industri

Fremtidsscenarier er fortællinger om mulige fremtider, som typisk er ledsaget af fysiske elementer, der kan sanses og føles. De fungerer som et redskab til at arbejde aktivt med det lange perspektiv. I Green Horizon skabes der konkrete billeder på, hvordan en produktion kan se ud i 2050, hvor fremstillingsvirksomheder ikke bare er klimaneutrale – men klimapositive. En fremtid hvor industrien gavner planeten og samtidig er attraktiv og konkurrencedygtig. 

En af medskaberne til fremtidsvisionen er Ulrich Bang, vicedirektør i Dansk Erhverv:

“Der er brug for en fælles fremtidsvision for industrien, fordi det giver retning, såvel som en måde, man kan italesætte virksomhedernes behov på. Jeg håber, at de fælles billeder kan vise, hvordan omstillingen faktisk kan være nem, og hvilke positive muligheder der er i fremtiden,” fortæller han ved sin deltagelse i Green Horizons workshop.

Scenarier blev Mouritsens grønne motor

En virksomhed, som har oplevet, at fremtidsscenarier kan skabe en positiv forandring, er Mouritsen – en produktionsvirksomhed med speciale i overfladebehandling, offshore/energi og væskehåndtering. I 2020 deltog de sammen med 17 andre virksomheder i Fremtiden Nu – et designdrevet udviklingsforløb. Projektet var forløber til Green Horizon og drevet af DDC – Dansk Design Center i samarbejde med Industriens Fond og Dansk Industri.

Mouritsen blev præsenteret for fire forskellige scenarier i 2050, som handlede om alt fra lokal produktion, gennemsigtighed og kundekrav til bæredygtighed. Formålet var enkelt: At give danske produktionsvirksomheder nye redskaber til at træffe langsigtede, bæredygtige beslutninger i en verden præget af usikkerhed.

Fire år efter deres deltagelse i Fremtiden Nu står Mouritsen et helt andet sted end tidligere.

“Fremtidsscenarierne har haft stor betydning for vores udvikling. Vi indså hurtigt, at bæredygtighed gik igen i alle scenarierne, og det gjorde det tydeligt for os, at det var et område, vi måtte prioritere. At vi i dag arbejder strategisk med bæredygtighed, har haft en positiv effekt på både rekruttering, branding, kundedialoger og salg,” fortæller Claus Andersen, CEO i Mouritsen. Virksomheden har øget antallet af medarbejdere med 25 procent siden 2020.

Om Mouritsen A/S

Mouritsen A/S er en familieejet produktionsvirksomhed med base i Vejle. I over 20 år har de leveret rådgivning og løsninger inden for overfladebehandling, offshore/energi og væskehåndtering. I 2020, før de deltog i projektet Fremtiden Nu, talte virksomheden 32 medarbejdere – i dag er de 40.

Fra produktleverandør til videnspartner

I 2020 havde Mouritsen i årevis leveret tekniske løsninger på tværs af brancher i proces- og fremstillingsindustrien. Dengang betragtede de sig selv som en traditionel maskinleverandør, men Fremtiden Nu hjalp Mouritsen med at transformere sig fra en traditionel maskinleverandør til en videnspartner for kunder og samarbejdspartnere.   

“Inden Fremtiden Nu så vi os selv som en virksomhed, der solgte maskiner. Det gør vi stadig, men scenarierne blev en øjenåbner. Vi indså, at virksomheder i fremtiden ikke kun skal levere fysiske produkter, men også formidle viden og værdier. For os blev det afgørende at kunne vise, hvordan vores løsninger er konstrueret – og hvordan de bruges mere bæredygtigt,” siger Claus Andersen, som vurderer at forretningen blev styrket af udviklingen.

“Jeg oplever, at det har været en konkurrencefordel for os at få skabt en klar retning efter introduktionen af fremtidsscenarierne. Det gør en forskel, at vi har en tydelig bæredygtighedsprofil – også fordi vi ser, at nye medarbejdere har valgt os netop af den grund.”

En strategisk stresstest

At arbejde med fremtidsscenarier kan lyde abstrakt, men det handler i virkeligheden om at gøre fremtiden mere konkret – og om at minimere risikoen for dårlige valg. I stedet for at forsøge at forudsige, hvordan verden ser ud om fem eller ti år, lærer virksomheder at forholde sig til flere mulige udfald – og se deres strategi i et nyt lys.

“Scenarier fungerer som en strategisk stresstest. De tvinger os til at forestille os radikalt anderledes fremtider og undersøge, hvad de betyder for vores valg i dag. Det er særligt værdifuldt, når en virksomhed står over for en ny strategi eller ønsker at engagere medarbejdere og partnere i større forandringer,” forklarer Kimmie Tentschert, proces- og metodeansvarlig på Green Horizon.

For Mouritsen blev fremtidsscenarierne netop en måde at stoppe op og tænke strategisk. I stedet for at gætte på, hvad der sker i fremtiden, lærte de at arbejde systematisk med forskellige muligheder – og bruge det til at styrke deres forretning. 

“Det har gjort os meget skarpere. I dag ved vi, hvilken vej vi vil gå – og vi er ikke længere i tvivl, når nye muligheder opstår. Vi har hænderne på eget rat,” fortæller Claus Andersen, CEO i Mouritsen.  

"Vi indså, at virksomheder i fremtiden ikke kun skal levere fysiske produkter, men også formidle viden og værdier"

Claus Andersen

CEO i Mouritsen

Green Horizon Workshop

Sanselig udstilling åbner nyt samtalerum

Med afsæt i erfaringerne fra Fremtiden Nu er Green Horizon sat i verden for at inspirere virksomheder og vise, hvordan grøn omstilling og konkurrencekraft kan gå hånd i hånd. Målet er ikke længere kun at støtte den enkelte virksomhed, men at samle hele produktionsdanmark om en fælles vision – en bæredygtig og konkurrencedygtig fremstillingsindustri i 2050.

Betaversionen af Fremtidsvisionen bliver testet og kvalificeret i danske fremstillingsvirksomheder i løbet af det næste halve år, og fra foråret 2026 vil fremtidsvisionen kunne opleves og sanses i en mobil udstilling, som bringes rundt i landet for at inspirere og skabe handling blandt virksomheder og beslutningstagere.

“Gennem visuelle og følelsesmæssige oplevelser kan vi gøre den bæredygtige omstilling af produktionsdanmark til noget, der føles påtrængende og konkret. En mobil udstilling fungerer som et værksted, hvor vi åbner for nye måder at samtale og samarbejde på. Og når vi sammen kan forestille os fremtiden, kan vi begynde at designe den,‟ fortæller Tirza Lambæk, kreativ direktør i DDC – Dansk Design Center.

"Scenarier fungerer som en strategisk stresstest. De tvinger os til at forestille os radikalt anderledes fremtider og undersøge, hvad de betyder for vores valg i dag"

Kimmie Tentschert

Proces- og metodeansvarlig på Green Horizon

Kimmie Tentschert

Senior Business Strategist and Designer

Mail kit@ddc.dk
Telefon +45 2728 2419
Social LinkedIn

Få et gratis designtjek

Er I nysgerrige på, hvordan fremtidsdesign og scenarieudvikling kan styrke jeres forretning og gøre jer mere robuste i en verden i forandring? Vi hjælper jer videre.

Måske vil du også læse:

Kan du ikke få nok af design og innovation?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra DDC i din indbakke.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

DDC – Dansk Design Center

Bryghuspladsen 8
BLOX, 2. sal
1473 København K
CVR 3699 4126

Medmindre andet er angivet, præsenteres alt indhold på denne hjemmeside under Creative Commons Attribution License.