Skip to content
Yoke

Photo: David Stjernholm

Case

Yoke:
Designdrevet forløb skal fremtidssikre en bæredygtig forretning

Yoke har, med hjælp fra vores Circular Toolkit, taget væsentlige skridt mod at integrere bæredygtighed i deres forretningsmodel og udtænkt et modulært udstillingssystem, der fremmer ressourceeffektivitet og støtter en cirkulær økonomi. Samtidig har de, sammen med Design denmark, startet en ny brancheorganisation for udstillingsdesignere for at tackle fælles udfordringer

Om Yoke

Yoke specialiserer sig i oplevelsesdesign med fokus på udstillingsdesign i fysiske rum. De skaber udstillinger, der formidler historier og viden gennem scenografi, digitale installationer, hardware, programmering og design.

Deres kunder spænder fra museer og oplevelsescentre til virksomheder, som ønsker at engagere deres publikum. Hos Yoke er fokus på at kombinere digitale teknologier, æstetik og design for at skabe unikke oplevelser, der inkorporerer de mest nytænkende  koncepter og idéer

Grundlagt: 2009
Antal ansatte: 15

Spørgsmål som “Hvad betyder cirkularitet?” og “Hvilke forskellige cirkulære strategier findes der?” blev starten på Yokes rejse mod en dybere forståelse af de potentialer og udfordringer, der følger med designdrevet cirkulær forretningsudvikling.

“Vi begyndte med at definere cirkularitet og udforske forskellige strategier til at tænke designdrevet i hele udstillingslivscyklussen. Især ‘end of life’-perspektivet har givet os ny indsigt i, hvordan vores udstillinger bliver behandlet efter levering,” fortæller Caroline Sommer Sutherland, projektleder og ansvarlig for den bæredygtige omstilling hos Yoke.

Den nye indsigt gav Yoke anledning til at overveje, hvordan de styrker kunderelationer og bidrager til en mere cirkulær forretning, som gavner alle involverede parter.

Resultater: En cirkulær forretningsmodel

Ved at deltage i vores designdrevne forretningsudviklingsforløb har Yoke arbejdet intensivt på at transformere deres tidligere forretningsmodel. Målet har været, at den fremover indtænker cirkulære strategier og bæredygtige praksisser.

Ifølge Jesper Harding, CEO og grundlægger af Yoke, er motivationen for at ændre deres forretningsmodel drevet af flere årsager:

“For det første ønsker vi at gøre noget godt for mennesker og planeten, og for det andet så vil vi før eller siden blive påvirket af lovgivning på området. Det er bedre at være på forkant, så du selv kan styre udviklingen og udnytte nye muligheder, end at blive ramt uforberedt af indskrænkende lovgivning. Se det som en mulighed, ikke en begrænsning.”

Under forløbet har Yoke haft vores kolleger Gry Brostrøm og Theresa Lauritsen tilknyttet. De har støttet dem med værktøjer fra vores Circular Toolkit. Værktøjerne, som bl.a. inkluderer værdikædekortlægning, har hjulpet Yoke med at fokusere på værdiskabelse og styrke relationer med deres kunder og leverandører. På den måde er Yoke kommet tættere på målet om at integrere bæredygtighed som en central del af deres forretningsstrategi, herunder deres tilgang til projektarbejde, så elementerne i deres udstillingsdesign kan genbruges mere effektivt.

"Det er bedre at være på forkant, så du selv kan styre udviklingen og udnytte nye muligheder, end at blive ramt uforberedt af indskrænkende lovgivning. Se det som en mulighed, ikke en begrænsning"

Jesper Harding

CEO og grundlægger, Yoke

Jesper Harding

Jesper Harding

Udfordringer: Myten om unikke udstillinger og bæredygtighed som konkurrenceparameter

Arbejdet med at skabe en mere cirkulær forretningsmodel i udstillingsbranchen indebærer flere udfordringer:

“Der er en myte i branchen om, at udstillinger altid skal være nye og unikke for at tiltrække publikum,” bemærker Jesper Harding, CEO og grundlægger af Yoke.

Han mener, at der eksisterer et mindset, som har gjort det vanskeligt at implementere principper om genbrug og bæredygtighed, da der ofte er en forventning om, at hvert projekt skal adskille sig markant fra det foregående.

Yoke og deres kunder står overfor udfordringen med at overvinde det, de selv kalder et forældet synspunkt og fremme ideen om, at kontinuerlig fornyelse ikke altid kræver total forandring, men snarere intelligent genbrug af eksisterende elementer og materialer. Deres nuværende indsats fokuserer derfor på at finde måder at gøre deres projekter mere bæredygtige uden at gå på kompromis med deres kreative og innovative standarder.

En anden udfordring, som Jesper Harding påpeger, er, at bæredygtighed ofte bliver behandlet som et konkurrenceparameter. Han er bekymret over, hvordan bæredygtighed i erhvervslivet bliver reduceret til en faktor, som virksomheder konkurrerer på i stedet for at være en grundlæggende værdi, som alle naturligt efterlever. 

"Der er en myte i branchen om, at udstillinger altid skal være nye og unikke for at tiltrække publikum"

Jesper Harding

CEO og grundlægger, Yoke

Caroline Sommer Sutherland

Caroline Sommer Sutherland

Hvortil Caroline Sommer Sutherland tilføjer: “Det afgørende er at ændre perspektivet, så bæredygtighed bliver en integreret del af alles virksomhedsetik og ikke blot en konkurrencefordel, hvor folk holder deres kort tæt ind til kroppen i stedet for at støtte hinanden i processen.” 

Hun fremhæver, at det var positivt at møde kolleger fra DDC, som ikke var bange for at dele deres erfaringer. Det var med til at skabe et tiltrængt åbent rum til at diskutere udfordringerne ved cirkulært arbejde, især i en travl hverdag hvor tid og økonomi ofte prioriteres højst.

Løsninger: Et modulært udstillingssystem og en ny brancheorganisation

Der findes ikke én enkelt løsning på at skabe cirkulære forretningsmodeller i udstillingsindustrien, men Yoke har under deres forløb udviklet en prototype på et modulært udstillingssystem. Det er et væsentligt skridt på deres vej mod en mere bæredygtig forretningsmodel. 

Udstillingssystemet består af både fysiske og digitale moduler, der kan konfigureres på forskellige måder fra gang til gang. Idéen er, at museer kan tilpasse og genbruge modulerne ved at ændre indhold, overflader og farver. Det gør det muligt at skabe nye udstillinger på en mere bæredygtig måde. Systemet skal fremme ressourceeffektivitet, minimere affald og støtte en mere cirkulær økonomi i udstillingsindustrien. Med hjælp fra Gry Brostrøm og Theresa Lauritsen er Yoke nu klar til at producere og teste modulerne i samarbejde med forskellige museer. 

Sideløbende med deres deltagelse i vores forretningsudviklingsforløb, har Yoke også taget initiativ til at etablere en ny brancheorganisation for udstillingsdesignere i samarbejde med Design denmark. Intentionen er at facilitere møder, hvor danske udstillingsdesignere kan gå sammen om emner som konkurrenceregler, arbejdsmetoder og kundehåndtering. 

Jesper Harding uddyber: “Branchens mål er at åbne op for dialog og dele erfaringer med både kolleger og konkurrenter. Dette fælles grundlag er essentielt for at gennemføre vedvarende forandringer.”

"Det afgørende er at ændre perspektivet, så bæredygtighed bliver en integreret del af alles virksomhedsetik og ikke blot en konkurrencefordel, hvor folk holder deres kort tæt ind til kroppen i stedet for at støtte hinanden i processen"

Caroline Sommer Sutherland

Projektleder og ansvarlig for den bæredygtige omstilling, Yoke

De næste skridt: Fra vision til virkelighed

Yoke er på en spændende rejse for at skabe en bæredygtig forretningsmodel, der forbereder dem på fremtiden. Deres mål er at fremme innovativ tænkning og integrere bæredygtige principper endnu dybere i deres forretningsmodel.

Nu skal de omsætte ny viden og erfaringer til konkret handling i deres daglige praksis. Erkendelsen af, at bæredygtighed er afgørende for fremtidens forretning, vokser dog. Men det kræver samarbejde og videndeling på tværs af branchen for at sikre, at bæredygtige løsninger kan implementeres effektivt og naturligt i arbejdsprocessen for alle involverede parter.

“Vi skal ændre vores mindset og engagere både os selv og vores kunder i en dybere dialog. Det kræver stærkere partnerskaber og en mere aktiv rolle gennem hele udstillingens livscyklus,” understreger Caroline Sommer Sutherland og tilføjer afslutningsvist: 

“For at nå det mål er det afgørende at starte en ærlig samtale og etablere et fælles sprog om bæredygtig forretningsdrift.”

"Vi skal ændre vores mindset og engagere både os selv og vores kunder i en dybere dialog. Det kræver stærkere partnerskaber og en mere aktiv rolle gennem hele udstillingens livscyklus"

Caroline Sommer Sutherland

Projektleder og ansvarlig for den bæredygtige omstilling, Yoke

Vil du i gang med din egen cirkulære forandring?

Gå på opdagelse i vores Circular Toolkit. Det er gratis og indeholder otte værktøjer opdelt i tre kategorier: udforskning, skabelse og konkretisering af cirkulære løsninger.

Find det her: Circular Toolkit

Gry Brostrøm

Mission Driver

Mail gry@ddc.dk
Phone +45 3115 8670
Social LinkedIn

Er du inspireret af Yokes rejse?

Theresa Ebling Lauritsen

Urban Transition Designer

Mail tla@ddc.dk
Phone +45 3172 2472
Social LinkedIn

Læs også:

Can’t get enough of design and innovation? We hear you. And we have you covered.

Sign up for our newsletter to get the latest from our world delivered straight to your inbox.

Sign up for the ddc newsletter

Copenhagen

Bryghuspladsen 8
BLOX, 2. floor
1473 Copenhagen
CVR 3699 4126

Kolding

Dyrehavevej 116
Design School Kolding
6000 Kolding
CVR 3699 4126

Unless otherwise stated, all content on this website is presented under the Creative Commons Attribution License.