Design er nøglen til EU’s fremtid – og Danmark bør gå forrest
15. jul 2025Danmark har brug for en nutidig designpolitik, hvis vi skal fastholde vores position som en førende designnation. Den skal styrke brugen af design i både virksomheder og det offentlige – og bruges aktivt til at løse EU’s store udfordringer
Danmark har netop overtaget EU-formandskabet. Det sker på et tidspunkt, hvor Europa står over for et strategisk trilemma: Vi skal styrke vores konkurrenceevne, gennemføre den grønne omstilling og samtidig sikre robusthed i en geopolitisk ustabil verden.
Udfordringen er ikke at sigte efter ét af målene – men at realisere dem alle samtidigt. Historisk har EU og medlemslandene haft en tendens til at fokusere på ét mål ad gangen. Vækst efter finanskrisen, klima efter Parisaftalen og senest sikkerhed i kølvandet på krigen i Ukraine og præsidentvalget i USA. Men i dag kræver kompleksiteten af vores udfordringer noget andet.
I Dansk Design Center mener vi – ligesom det Europæiske Råd – at løsningen findes i investeringer i innovation, og i virksomhedernes evne til at udvikle attraktive, ressourcebevidste produkter og løsninger, der reducerer vores afhængighed af globale forsyningskæder. Men hvordan sikrer vi et europæisk erhvervsliv, som kan løfte den opgave? Svaret findes i vores danske designarv.
Design er mere end et pænt ydre
I Danmark har vi en unik designtradition. Vi er anerkendt for vores evne til at designe med brugeren i centrum, omtanke, kvalitet, etik og særlige sans for materialer og håndværk, hvilket tilbage i 1950’erne satte dansk design og Danmark på verdenskortet. Men siden 50’erne, har designfaget udviklet sig markant. Design handler i dag ikke kun om produkter – men også om services og processer, der driver en udvikling i den rigtige retning.
I dag handler design lige så meget om at skabe systemforandringer som at forme produkter. Et eksempel er Fredericia Kommune, der med hjælp fra designmetoder har udviklet et partnerskab, hvor spildevand, energi og infrastruktur tænkes sammen – og hvor vandet i byen bruges mere ressourceeffektivt og cirkulært. Løsningen er ikke bare teknisk. Den er designet på tværs af aktører og behov.
Design spiller også en vigtig rolle i udviklingen af services – digitale produkter, velsmurte offentlige myndigheder og fælles byrum, der møder menneskelige behov. Servicedesignere har bidraget til udviklingen af ansvarlige, intuitive, digitale platforme som fx sundhed.dk og MitID, og apps til tjenester som Clever og Pleo. Danmarks position som et af verdens mest digitaliserede lande skyldes netop veldesignede løsninger, der tager udgangspunkt i, hvad der giver mening for mennesker – og det styrker brugernes evne og tillid til at anvende dem.
Design handler om at vende den industrielle produktion fra en lineær forretningsmodel, hvor brugte materialer kasseres, til en cirkulær model, hvor produkterne er designet til at være ressourceeffektive og klimaneutrale. Et eksempel er den danske virksomhed A:gain, der designer og producerer byggematerialer af forbruger- og nedrivningsaffald, industrielle produktionsrester og kasseret produktion. Når op mod 80 % af et produkts miljøaftryk fastlægges allerede i designfasen, bliver det tydeligt, hvor stor en forskel design kan gøre. Jo tidligere designerne tænkes ind i processen, desto større værdi skaber det – både for forretningen og for klimaet.
"Hvis vi vil fastholde og udbygge Danmarks position som en af verdens førende design-nationer, har vi brug for en nutidig designpolitik, der fremmer brugen af design i både erhvervsliv og offentlige systemer"
Photo: Maria Damgaard Jensen
Design skaber konkurrencekraft
Når design skaber værdi, hænger det i høj grad sammen med, hvordan det anvendes. Bliver designbeslutningerne taget på ledelsesniveau? Er designtænkning og -metoder integreret i forretningsstrategien? Er designere en del af udviklingsteamet? Eller er design bare det sidste finish, der får det hele til at fremstå lidt pænere?Jo mere strategisk design anvendes, desto større værdi giver det, viser den nye nationale erhvervsundersøgelse Design Delivers 2025, hvor 600 danske virksomheder med mere end 10 ansatte har deltaget. Spørgeundersøgelsen er udarbejdet af Megafon for Dansk Industri og Dansk Design Center.
Tallene fra undersøgelsen taler for sig selv. 9 ud af 10 virksomheder, der bruger design, oplever, at design styrker konkurrenceevnen, 8 ud af 10 virksomheder oplever, at design styrker deres evne til at finde nye løsninger og forretningsmodeller – og endda øger deres økonomiske bundlinje. 2 ud af 3 virksomheder oplever, at design hjælper dem med at ressourceeffektivisere.
Men alt for mange danske virksomheder går glip af den merværdi, som design kan skabe. 2 ud af 5 virksomheder bruger slet ikke design, eller anvender kun design til forfinelse af produktets udtryk. Størstedelen af de virksomheder, som er såkaldte non-users, anser design som irrelevant – på trods af, at de efterspørger præcis de kompetencer, design bidrager med: udvikling af produkter, services, kundeindsigt og digitale løsninger.
Danmark skal leve op til sit ry som designnation
I Danmark er vi stolte af vores designarv og vores internationalt anerkendte designere. Men vores renommé og globale indflydelse hviler desværre på forhistoriske designpolitikker og på de møbelklassikere, vi introducerede i efterkrigstiden. Hvis vi vil fastholde og udbygge Danmarks position som en af verdens førende design-nationer, har vi brug for en nutidig designpolitik, der fremmer brugen af design i både erhvervsliv og offentlige systemer.
Vores seneste designpolitik kom i 2007 – samme år som iPhonen så dagens lys. Imens har mange lande som fx. Finland, Irland og Singapore udformet ambitiøse, tidssvarende designpolitikker – mange endda med Danmark som forbillede. Det er på tide, vi selv tager førertrøjen på igen.
Det er oplagt, at Danmark bruger EU-formandskabet til at sætte design på dagsordenen – og til at formulere en ny, fremtidsorienteret national designpolitik. Vi mener ikke, at design vil løse alle vores problemer, men vi ved, at design giver os evnen til at tænke helhedsorienteret, problemløsende og med menneskers behov i centrum. Hver beslutning, hver investering og hver politisk reform bør måles på, om den bringer os tættere på alle tre mål i EU’s trilemma. Design har netop disse egenskaber – det kræver bare, at vi bruger dem. En designpolitik er et vigtigt skridt på vejen mod at udnytte det potentiale.
Lyst til at vide mere? Så er dette måske noget for dig:
Kan du ikke få nok af design og innovation?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra DDC i din indbakke.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev