Skip to content
Project

Design skaber fremtidsoptimisme og handlekraft med forestillingsevne på skoleskemaet

Nyt eksperiment skal fremme børn og unges trivsel, fremtidsoptimisme og handlekraft. Sammen med Go Zebra sætter vi i et nyt designdrevet læringseksperiment forestillingsevne på skoleskemaet. Vi tester indsatsen på Vesterbro Ny Skole i efteråret 2024

This project is a part of our theme
Social transition

Udfordringen: Børn og unge har svært ved at forestille sig en bedre fremtid

Danmark, og verden generelt, står i dag over for en række store og komplekse samfundsmæssige problemer. Klimakrisen hærger, manglen på arbejdskraft er høj, og mistrivslen blandt børn og unge er stor.

Disse problemer er for længst erkendt, ikke kun af voksne men også af børn: kun omkring hvert 10. barn mener nemlig, at verden bevæger sig i en positiv retning (UNICEF (2021), Rapport: Børnenes Kampdag 2021).

Skolen, den institution hvor mange børn og unge bruger flest vågne timer, er generelt ikke gearet til at støtte elevernes forestillingsevne i en grad, så de kan se muligheder for at handle i en uoverskuelig virkelighed. 

I skolen bliver børn ofte præsenteret for tamme velafgrænsede problemer, hvor vi ved, at a fører til b. Børn lærer at handle indenfor rammerne af forudsigelighed og facit.

Hvordan får vi åbnet for nye og alternative måder at forstå og anskue vores samfund på med den skolegang, vi har i dag?

Fremtidsoptimisme og handlekraft i fokus

Vi tror på, at når børn sammen øver sig i at forestille sig og udforske mulige fremtider gennem kreative processer, bliver de bedre til at se muligheder i deres eget liv og øget evnen til at håndtere de bump, som livet også byder på.

Projektet vil hjælpe børn og unge til i højere grad at kunne forestille sig en alternativ og lys fremtid. Det betyder, at de vil se mere positivt på fremtiden, trives bedre og får større lyst til at tage del i at finde løsninger fremover.

"Undersøgelser viser, at unge ikke længere forventer at få det bedre end deres forældre, og at en gennemgribende pessimisme har bidt sig fast, hvad end det drejer sig om demokratiet eller planeten"

Geoff Mulgan

The Imaginary Crisis, 2020

Metoden: Scenariedesign ind i klasselokalet

Gennem fremtids- og scenariedesign vil vi skabe en positiv tilgang til fremtiden. Eleverne skal omsætte deres drømme til konkrete visioner for fremtidens skole, som vi fysisk vækker til live på Vesterbro Ny Skole gennem forskellige artefakter og iscenesættelser. 

 “Vi kan ikke forudsige fremtiden, men vi kan forme den. Med projektet ønsker vi at give de deltagende børn og unge, hvis fremtid er usikker, modet og handlekraften til at kunne forme deres egen fremtid,” forklarer Kimmie Tentschert, Senior Creative og Project Manager, DDC – Dansk Design Center.

Og det er en særlig metode indenfor designfaget helt exceptionel til:

“Fremtids- og scenariedesign hjælper os til at opdage og udforske nye måder at handle på. Det giver os værktøjer til at stille os et nyt sted og se flere alternativer,” siger Kimmie.

Projektet giver plads til, at ideer kan opfindes, afprøves, forhandles og formidles i innovative og trygge fællesskaber. 

I arbejdet med fremtidsscenarier som didaktisk greb bryder vi med de klassiske undervisningsformer og giver plads til, at de børn, som normalt har svært ved at mestre skolens forudsigelige rammer, kommer på banen. 

Her er der ingen rigtige og forkerte svar – det er udelukkende evnen og modet til at drømme og ønske, som er i fokus. 

Kompetenceopbygning af både elever og lærer

Projektet har ikke kun til hensigt at skabe et nytænkende læringsforløb for eleverne, men også at udstyre og inspirere lærere og resten af skolens personale til at anvende fremtids- og scenariedesign i deres videre arbejde.

Det kan nemlig være en effektfuld metode, når børnene står overfor udfordringer både i faglig og social kontekst.

Målet med projektet er at skabe fundamentet til en større og mere vidtrækkende indsats, som over en årrække skaleres og søsættes i det bredere skolesystem. 


Projektet er støttet af
Foreningen Roskilde Festival

Projektet løber fra marts 2024 til udgangen af året.

Partnere

Kimmie Tentschert

Senior Creative & Project Manager

Mail kit@ddc.dk
Phone +45 2728 2419
Social LinkedIn

Har du spørgsmål om projektet?

Måske vil du også læse:

Can’t get enough of design and innovation? We hear you. And we have you covered.

Sign up for our newsletter to get the latest from our world delivered straight to your inbox.

Sign up for the ddc newsletter

Copenhagen

Bryghuspladsen 8
BLOX, 2. floor
1473 Copenhagen
CVR 3699 4126

Kolding

Dyrehavevej 116
Design School Kolding
6000 Kolding
CVR 3699 4126

Unless otherwise stated, all content on this website is presented under the Creative Commons Attribution License.