Spil: Fremtidens By
Værktøj til at engagere og involvere børn og unge i udviklingen af fremtidens byer
Hvordan designer vi et uimodståeligt samfund for fremtidige generationer?
Alle bør have en stemme i udviklingen af vores fremtidige byer og alle perspektiver udgør en værdi, der kan bidrage til ikke kun at fremtidssikre os, men at sikre, at den fremtid bliver attraktiv og bedre end i dag. Derfor er vores børn og unge vigtige at involvere. Derfor vil vi sætte forestillingsevne på skoleskemaet.
Hvad er det?
Spillet er udviklet for at styrke børn og unges forestillingsevne, så de aktivt kan bidrage med deres input til udviklingen af fremtidens byer og byrum.
Med spillet ønsker vi at sætte fremtiden og forestillingsevnen på skoleskemaet og med ny viden og kreative metoder skabe konkrete billeder og fortællinger om en bedre fremtid for borgere i alle aldre.
Spillet kan tage udgangspunkt i eksisterende samfundsudfordringer, eller fra dit eget konkrete udgangspunkt, så unge aktivt kan bidrage til at udvikle scenarier på mere bæredygtige byer i fremtiden.
"Den største krise er, at vi mennesker er ved at miste evnen til at forestille os, at en anden verden er mulig"
Geoff Mulgan
Author, Another World is Possible, 2022
Med støtte fra Kulturministeriet har vi arbejdet på at omsætte læringer og formidle indsigter fra New European Bauhaus-projektet, Desire an Irresistible Circular Society, til et læringsværktøj, der tager udgangspunkt i fem centrale temaer. Disse fem temaer er helt afgørende for at skabe bæredygtige og inkluderende bymiljøer i fremtiden:
- Fremme cirkularitet
- Starte en bevægelse
- Give plads til biodiversitet
- Definere æstetik
- Skabe tilhørsforhold
Hvem kan bruge det?
Spillet er som udgangspunkt designet til elever i udskolingen, men kan også bruges til f.eks. gymnasiale uddannelser. Værktøjet er designet til, at lærere selv kan forberede materialet, og med hjælp fra øvelsesbeskrivelsen, guide eleverne igennem spillet.
Spillet er udviklet med blik for folkeskolens faglige mål hos udskolingen (7.-9. klassetrin) i fagene dansk og samfundsfag.
Hvordan bruger man det?
Vi har lavet en udførlig manual der guider dig igennem spillets trin, så du selv kan forklare og navigere elever, eller andre børn og unge, trygt igennem spillet.
Spillet er desuden udviklet til at kunne inddrage sanselige metoder og værktøjer til at stimulere nysgerrighed og f.eks. skabe bedre forbindelse til naturen. DDC – Dansk Design Center og NXT har i forbindelse med Desire-projektet udviklet digitale og analoge formater, der forbinder sanselige oplevelser med designmetoder. Disse værktøjer hjælper børn og unge med at undersøge samfundets udfordringer og udforske grønnere og bedre løsninger gennem kreative scenarier, refleksioner og dialog. NXTs ressourcer kan derfor bidrage med en ekstra dimension til dette spil og åbne for yderligere samtaler om flerartslighed, stedssansning og empati.
Download spillet her
Hvad tilbyder vi?
Vi kan hjælpe jer med at bruge værktøjerne effektivt – enten ved at opbygge jeres kompetencer, så I selv kan tage dem i brug, eller ved at lede processen sammen med jer. Kontakt os gerne, så finder vi den løsning, der passer bedst til jer.
Måske vil du også læse:
Can’t get enough of design and innovation? We hear you. And we have you covered.
Sign up for our newsletter to get the latest from our world delivered straight to your inbox.
Sign up for the ddc newsletter